Д-р Ирена Хасара, стоматолог ортодонт, работи в Дентален център 6. Тя отговаря на въпроса на Лили Стоименова от Бургас

Ваденето на зъб зависи от това какъв тип са усложненията. След кореново лечение могат да бъдат няколко различни групи: остри – веднага след запълването на каналите и траят няколко часа до няколко дни; и хронични – които се проявяват няколко месеца до няколко години след проведено лечение. При острите усложнения настъпилата болка може да отзвучи сама, а може и да се наложи отстраняване на кореновия пълнеж. Тогава обикновено се налага по-продължително кореново лечение, за което се ползват най-различни техники. При хроничните усложнения техниките стават още по-сложни, тъй-като тогава е необходимо да се въздейства и върху изменената подлежаща и околна тъкан.

Причините за тези усложнения могат да бъдат разнообразни: механичният натиск при запълване на кореновите канали – т.нар. препресване и дразнене от счупен канален инструмент и останал вътре в канала заседнал в тъканите извън корена; останала хронична инфекция, неповлияна от предишното лечение; невъзможност за добра обработка поради стеснени коренови канали; голямо разклонение на канала на върха на корена; останала некротична материя отпреди; алергична реакция от пълнежния материал; механично хронично дразнене от недобре изпълнени възстановявания или протезни конструкции.

Характерът на тези усложнения е свързан с болка – от остра и нетърпима до по-тъпа и постоянна.Тя може да бъде провокирана от натиск при хранене и при промени, свързани със сезона. При хронични изменения на костта – грануломи със или без фистули, може да има подуване и зачервявяне на лигавицата в областта около причинния зъб или в близост до отвора на фистулата.

Лечението е в пряка зависимост от причината. Каналите се почистват от предишния пълнеж, обработват се механично, химично и медикаментозно. За успешно лечение на такива “прелекувани” зъби са необходими различни съвременни подходи. Такива зъби могат да се подпомогнат успешно с прилагане на комбинирано лечение с медикаменти и физиотерапия. Не е изключено и използването на частични хирургични похвати – резекция (изрязване) на кореновия връх или частична хемисекция (разделяне на двата корена и отстраняване на заболелия). При неуспешно лечение или невъзможност за провеждане на такова обикновено зъбът е необходимо да се извади и да се продължи след това с протезиране.

Съвременното състояние на денталното здравеопазване позволява много “невъзможни” допреди 10-15 години случаи да бъдат успешно лекувани днес, стига да бъдете насочени към подходящия специалист и да разполагате с необходимите средства, тъй-като кореновото лечение не се заплаща от касата.

От вестник 24 Часа